Monilukutaito ja mediaosaaminen varhaiskasvatuksessa opintojakson ajatuksia kahdelta opiskelijalta
Monilukutaitoa tarvitaan erilaisten viestien tulkitsemiseen ja tuottamiseen. Monilukutaito on rykelmä eri lukutaitoja, joita tarvitsemme vuorovaikutteisessa, digitalisoituneessa ja aktiivisessa yhteiskunnassamme. Monilukutaidon perustana on laaja tekstikäsitys, jonka mukaan erilaiset tekstit voivat olla muun muassa kirjoitetussa, puhutussa, audiovisuaalisessa tai digitaalisessa muodossa. Siihen sisältyy erilaisia lukutaitoja kuten kuvanlukutaito, numeerinen lukutaito, medialukutaito ja peruslukutaito.
Varhaiskasvatuksessa työtä ohjaavat varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa monilukutaito mainitaan osana laaja-alaisen osaamisen osa-aluetta, jota varhaiskasvatuksen pedagoginen toiminta vahvistaa. Monilukutaidon kohdalla varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ohjaavat henkilöstöä nimeämään asioita ja esineitä ja opettelemaan erilaisia käsitteitä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan lapsia innostetaan tutkimaan, tuottamaan ja käyttämään viestejä, myös digiympäristöissä.
Jokaisella opiskelijalla on tietysti oma taustansa, johon kuuluu enemmän ja vähemmän monilukutaitoon ja digiosaamiseen liittyvää osaamista ja henkilöstöllä eri päiväkodeissa on eri tavalla osaamista. Silti keskustelusta ilmeni, että jokaisessa työyhteisössä on käytössä monipuolisia tapoja tukea lasten monilukutaidon kehittymistä. Yhteisessä reflektiossa tuli esille, että monilukutaidon vahvistamiseen ei esimerkiksi aina tarvita digilaitteita. Käytössä opiskelijoiden työyhteisöissä oli muun muassa kuvatuet lasten päivän strukturoimiseen ja erilaisiin siirtymiin, monipuoliset kirjat ja lukutaidon vaaliminen.
Monilukutaito ja mediaosaaminen varhaiskasvatuksessa -opintojakso oli mielestämme monipuolinen ja antoi hyvin eväitä monilukutaidon kehittämiseen työssämme varhaiskasvatuksessa. Monilukutaidon aihepiiriä käsiteltiin mm. tekemällä omaa mediaelämänkertaa jossa pääsi muistelemaan millaisia medioita on itse kasvaessaan käyttänyt ja kuinka suhde eri medioihin on muuttunut aikuistumisen mukana. Verkkotyöpajat olivat hyviä kohtaamisen paikkoja, jossa pääsimme syventämään verkko-opintojen aihepiirejä asiantuntijoiden opastuksella ja myös vaihtamaan ajatuksia muiden opiskelijoiden kanssa. Verkkotyöpajojen paras anti olikin keskustelut ja vinkit joita sai muilta opiskelijoilta.
Blogin kirjoittajat ovat Varhaiskasvatuksen digiosaajaksi-opintojen opiskelijat
Paula Kokkarinen ja
Kati Laitinen. .